Välkommen till reigans.se
info@reigans.se

Bilsemester i Tyskland - Sommar 2009


Se bilden i större format Med förhoppning om strålande sol, värme och sådant som hör cab-åkning till gav jag mig iväg på semester enl. i förväg uppgjord resplan. Några bestämda mål fanns naturligtvis längs rutten, men självfallet också en hel del överraskningar.



Se bilden i större format Hade planerat en kortare tripp ner till södra Tyskland sensommar 2009. I första hand för att återse en god vän som jag inte träffat sedan 1971, i andra hand för att rekognosera i utbud av trevliga områden för en ev. framtida MC-semester.
Jag tog bilen ner till Helsingborg, övernattade på hotell och begav mig vidare över sundet mot Helsingör och resten av Danmark. Gick snabbt och smidigt, samtidigt som det kändes avkopplande att kunna "angripa" de kommande och inplanerade delmålen. Se bilden i större format Det första var färjeturen Rödby-Puttgarden, samt därefter vidare ner genom Nordtyskland - både via Autobahn, Bundesstrasse och Landstrasse. Nådde fram till första stopp i Hassel, strax utanför Bergen där koncentrationslägret "Bergen-Belsen" utgör ett mindre attraktivt minnesmärke.
Nåväl, jag stannade på värdshuset "Landhaus Averbeck" läs här och ansåg därmed att semestern var påbörjad.
Det hade regnat stor del av dagen, men här sken det upp, solen bidrog med värmande strålar och den fortsatta färdplanen blev därmed betydligt enklare att åstadkomma. - Även om den efterföljande morgonen och dagen i huvudsak bjöd på regn och rusk.

Oberharz....


Se bilden i större format Körde via Celle vidare ner mot Oberharz, ett höglänt område med nationalpark och många trevliga omgivningar. Slingriga vägar av utmärkt kvalitét och ett starkt kuperat landskap. Synnerligen väl lämpat för MC-körning!

Valde medvetet då och då tämligen korta rutter vilket medgav möjlighet att stanna till här och där, ta lite kort och ibland göra några "avstickare" från GPS-rutterna. Ett effektivt och bra sätt att i verkligheten lära känna trakterna.
Den andra dagen i Tyskland gick färden mot Göttingen. En universitetsstad med uppskattningsvis ca 100000 invånare. Generellt kan sägas att när städerna kommer upp i den storleken - vilket är mycket vanligt - förloras tyvärr också den genuina bilden av samhället. Det mesta av charmen försvinner, byggnader och omgivningar blir mer och mer stereotypa, kullersten och korsvirke tappas bort - och självklart därmed även turister och besökare.
Alltså handlade det om att välja vägar som inte var de största och mest trafikerade. Det tar lite längre tid att komma fram, men varför alltid ha bråttom…
På väg mot Göttingen, nerför bergsslänterna i Oberharz, stannade jag i Gieboldehausen för lunch. Det tyska köket erbjuder sällan några direkta överraskningar och inte heller några smakupplevelser av rang. Så här efteråt kan jag påstå att Schnitzel i någon form utgör 70 procent av en restaurangmeny. Ca 20 procent är Wurst av något slag och återstoden fördelar sig på pizza och pasta. Den som önskar fisk får söka i marginalen.
Däremot garanteras att ingen behöver gå hungrig från bordet! Det serveras rejäla "laddningar"!
Alltså - vistelsen blir inte längre än att man hela tiden kan "längta" efter alternativa menyförslag, risken för skörbjugg är minimal och för den som anser portionerna vara i största laget går det bra att "lämna".
Se bilden i större format Fortsatte vidare söderöver med Künzelsau som etappmål. Künzelsau är en liten stad i Baden-Württemberg, nära gräns till Bayern, med tydlig prägel av det som kännetecknar området. Korsvirkeshus, smala och slingriga gator, ofta belagda med gat- eller kullersten. Riklig förekomst av restaurang- och hotellverksamhet.
Vägen till Künzelsau gick genom ett starkt kuperat landskap, täta omgivande skogar vilka då och då avlöstes av öppna fält och ängar. Körning på alla typer av vägar - allt från Autobahn till de minsta landsvägar. Mycket ofta slog det mig hur trevligt det skulle vara att ta sig fram med MC i dessa områden.
Se bilden i större format När jag anlänt till hotellet tog jag plats i uteserveringen samt beställde - hör och häpna - en "Schweinekotlette" mit Kartoffeln und Gemüse. Till detta naturligtvis en Bier av det lokala märket. Mådde bra en god stund - både under och efter måltiden.



Se bilden i större format Se bilden i större format Jag misstänkte att vyer och upplevelser skulle hålla sig på den aktuella nivån, eller kanske t.o.m. förändras något i positiv riktning desto längre söderöver jag färdades. Nästa dag skulle mina misstankar i hög utsträckning besannas när färden gick från Künzelsau, via Reutlingen till etappmål Altensteig, mitt inne i Schwarzwald. Se bilden i större format

På väg mot Schwarzwald


Se bilden i större format Den här sträckan bjöd visserligen inte på några märkvärdiga MC-vägar, men skulle emellanåt ändå platsa som mycket attraktiva sådana i de flesta "tips på bra MC-vägar". Väl framme i Altensteig - där jag i förväg bokat hotellrum - hade jag gott om tid på mig för att promenera runt och rekognosera. Fantastisk arkitektur, smala och slingriga gator, husen ibland staplade ovanpå varandra i branta slänter. Ett komplicerat sätt att en gång etablera ett samhälle, men så här i färdigt skick väcker det endast stor beundran.
Åk gärna hit!
Se bilden i större format Så framme vid resans vändpunkt. 26 juli och resan styr norrut. Skall under dagen köra genom Schwarzwald, vidare upp till Karlsruhe och där besöka en gammal god vän, bosatt i Wörth am Rhein strax väster om Karlsruhe. Vi har inte träffats på 38 år så det borde finnas något att tala om. Se bilden i större format Jag är framme relativt tidigt och möter honom i grindhålet. Känns inte alls som det gått 38 år, möjligen några få, men vi finner varandra blixtsnabbt. Eftersom han talar svenska mycket bra försöker vi hålla konversationen på mitt eget modersmål så långt som möjligt.
Som vanligt - rekapitulering gamla minnen, hela tiden med positiv anknytning - inramat av leenden och skratt. Ambitioner och önskningar inför framtiden - naturligtvis med förhoppning att det inte skall behöva dröja 38 år igen innan vi återses.
Risken är minimal eftersom det här mötet behövdes. I synnerhet nu när vi båda har "framtiden bakom oss" så finns hos oss båda viktigare inslag än materiella strävanden att prioritera.
Nu gäller det "bara" att leva upp till sina egna ambitioner!



Se bilden i större format Se bilden i större format Efter ett antal timmar gemensamt kör jag vidare mot nästa etappmål i Homburg, inne i Saarland. Skall stanna där för övernattning och därefter fortsätta vidare mot Luxemburg. Se bilden i större format Under föregående dag genom Schwarzwald konstaterades att hela området är ett Paradis för MC-åkare. Fantastiska vägar i oerhört natursköna och fascinerande miljöer. Mycket skog, små pittoreska byar, kurvor så man möter sig själv, backar uppför och nedför, samt så gott som hela tiden på mycket bra underlag.
Det ligger lite långt bort för oss, men varför inte…!?



Luxemburg


Körning från Homburg till Luxemburg är inte någon höjdare, även om det inte är värre än vilken annan transportsträcka som helst. Autobahn, autobahn och autobahn! Nåja - det går undan i varje fall.



Se bilden i större format Väl framme i Luxemburg försöker jag finna en någorlunda central P-plats för bilen. Inte det lättaste! Hamnar till sist lite vid "sidan av" och får därmed en nyttig promenad in till City. Vad som noteras är den ringa förekomsten av riktiga turistobjekt, i synnerhet relaterat till den oerhörda förekomsten av just turister. Vad gör de egentligen här..? Trängs..?



Resan går genom Moseldalen


Se bilden i större format Jag ledsnar ganska snabbt och bestämmer mig för att fortsätta åter mot Tyskland, in i Moseldalen mot Trier. På nytt kommer jag in i områden som är värda att uppleva. Fantastiska vyer, vinodlingar längs slänterna som "faller ned" mot floden, flodbåtar lastade med turister, små byar med värdshus, serveringar och framförallt kyrkor, långa lastpråmar på Mosel samt egna avstickare längs vägavsnitt långt upp på höjderna samt åter igen ned till flodstranden. Ett mycket vackert och trevligt landskap!
Än så länge kanske inget speciellt för MC-åkning, men definitivt en fröjd för ögat!
Se bilden i större format Tar in på hotell Kugel i Trier. Tyvärr har deras restaurang stängt så det blir till att söka upp en servering på annat ställe. Finner en restaurang där jag beställer in fisk. Inte dåligt! Avståndet till skörbjugg växer så det knakar. Se bilden i större format Påföljande dag går resan från Trier till Rengsdorf, ett mindre samhälle ca 50 km norr om Koblenz. Efter en hel del tips och förslag från hotellpersonal bär det iväg. Stannar och knäpper lite kort längs vägen. Tycker själv att jag naturligtvis finner de mest minnesvärda objekten - även om det i andras ögon inte alls är på det viset. Jag ser emellertid inte alternativen och tycker heller inte att resans mening är att ha den förankrad i ett fotogalleri. Det räcker utmärkt och mer än väl med egna minnen!



Se bilden i större format



Se bilden i större format Hela Moseldalen är förvisso ett fantastiskt landskap för såväl MC-åkare som bilister. Vägarna däremot är väl inte det som väcker den största upphetsningen. Hojvänliga vägar finns lite högre upp i terrängen på båda sidor om floden. Om man är på det humöret är det inte speciellt långt från ex.vis Cochem mitt inne i Moseldalen, via slänterna på den norra sidan, upp på höjderna och vidare en liten bit mot Nürburgring. Körde själv förbi en skylt som förkunnade att det var 43 km till "Ringen". Blev inget besök den här gången. Får se vid nästa tillfälle… Se bilden i större format Fortsatte vidare mot Koblenz - utan att köra in i staden - samt vidare en bit norrut mot etappmål i Rengsdorf. Tog in på hotell Waldterasse, åt en välförtjänt middag och somnade ovaggad efter en rejäl dags upplevelser.

Via Ruhr - upp mot Nordtyskland


Se bilden i större format Påföljande dag skulle bli att spendera huvudsakligen sittande i bil längs Autobahn. Körning via Köln, genom delar av Ruhrområdet med avfart nordost till Wuppertal. Där hade jag beräknat få träffa familjen Stipps vilka jag kommit i kontakt med via "nätet". Ben Stipps kör BMW MC och fadern Willi kör BMW Z3 bil. Alltså har kontakten skapats via det gemensamma märkesintresset. Ben påstår dessutom att han har en "imponerande" samling registreringsskyltar från fordon upphängda på en garagevägg. Några av skyltarna skall dessutom komma från svenskregistrerade fordon, i eller utom trafik. Skulle vara intressant att föreviga på ett fotografi!
Glider in till deras bostad i ett villaområde strax utanför Wuppertal, men tyvärr är ingen hemma. Inte bra! Jag väntar en stund, men inser att de endera är på jobbet eller bortresta på ev. semester. Skriver några rader på baksidan av mitt visitkort och sätter fast det på lämplig plats.
Se bilden i större format Jag kör vidare via Dortmund med dagens etappmål Dötlingen i sikte. Dötlingen ligger strax väster om Bremen så dit återstår en skaplig sträcka. Istället för att bara köra bil bestämmer jag mig för att tillbringa några timmar i staden Münster. Sagt och gjort..
Münster är en universitetsstad med uppskattningsvis ca 200000 invånare. Här finns mängder av historiska byggnader och monument. Vackra parker och mängder av alléer vilka hjälper till att ge staden ett "friskt" utseende. Den här dagen sken solen intensivt - som den gjort sedan 3 dagar tillbaka. Temperaturen var mer än tjänlig och det gick alldeles utmärkt att köra med cabrioleten öppen. Ställde bilen på P-plats intill slottet mitt i staden och promenerade runt en dryg timme. Hann med att besöka katedralen intill torget - där det tydligen pågick marknad och annan livlig aktivitét. Väldigt mycket människor i cirkulation utan att för den skull skapa besvärlig trängsel. Vandrade runt en stund, knäppte några bilder samt återvände till bilen för vidare färd mot målet.
Se bilden i större format Trots 600 km körning samt tre rejäla stopp längs vägen - inkl. ett lunchstopp - var jag framme vid hotell Unter den Linden i Dötlingen redan kl. 17.00. Ett mindre landsortshotell några mil utanför storstaden, beläget i gröna och trevliga områden. Till "Unter den Linden" åker jag mer än gärna igen! Ett fantastiskt trevligt hotell, bra mat, trevlig personal, mycket bra rum och en frukostservering "bättre än bra"! Se bilden i större format För MC-körning handlar sträckan från Rengsdorf till hemmet i Köping, dvs. totalt ca 1500 km, uteslutande om transportsträcka. Möjligen finns mängder av alternativa vägsträckor, men landskapet domineras av slättland, odlad mark och däremellan huvudsakligen motorvägar. Inte ens genom Danmark blir det speciellt upphetsande. Rutten var dock redan bestämd och nu fick de planerade vägarna lov att följas. Jag körde ju bil dessutom…Från Dötlingen valde jag sträckan rakt norröver mot Wischhafen-Glückstadt där färja tar dig över floden Elbe. Vägarna är av det mindre snittet hela vägen upp till Itzehoe strax söder om gränsen till Danmark och tar därmed betydligt mera tid i anspråk än att köra Autobahn via Hamburg-Flensburg. I det här fallet kommer verkligen ordstävet "Genväg blir ofta Senväg" till sin rätt. Nu hade jag inte så värst bråttom och fick samtidigt uppleva något annat än bara skyltar med ortsnamn längs vägsträckningen. Här åkte jag genom samtliga orter, oavsett format och storlek.
Strax innan Itzehoe stannade jag vid en vägrestaurang och fällde upp suffletten. Det såg nämligen lite hotfullt ut där ovan. Mycket riktigt. När jag satt därinne öppnade sig himlen. Rejält dessutom. Pågick ca 10 minuter varefter det upphörde. Jag körde vidare mot Husum men vågade inte annat än behålla suffletten uppfälld. Tur var väl det, för rätt vad det var så kunde det börja regna. Så här fortsatte det några timmar ytterligare, inkl. den korta stund jag tillbringade i Esbjerg när jag väl kommit in i Danmark. Någonstans längs resan över Jylland så slutade det regna. Väl framme i Århus sken solen igen.

Danmark


Se bilden i större format Hade bestämt mig för att besöka Esbjerg. Innebar inget annat än en liten omväg, men hoppades att jag inte skulle behöva vara ledsen för det.
Väl framme i Esbjerg visade sig solen igen. Se bilden i större format Körsträckan den här dagen uppgick till drygt 600 km och jag valde vid framkomst till hotellet att direkt - så gott det gick - koppla bort resebestyren, för att promenera runt lite grann i centrum och möjligen lokalisera några tänkbara restauranger. Hur enkelt som helst att finna målen, varefter det egentligen bara var att invänta uppkomst av hunger. Det dröjde inte länge innan det var dags..!
Någon timme senare åter på hotellet visade det sig att TV-kanalerna även innehöll svensk TV1 och TV2. Skönt att kunna få nyheter och väder redovisat i begriplig form. Hade trots allt varit ute i snart 10 dygn utan kontakt med Sverige.
Dagen därpå orienterade jag mig runt i Århus, besökte några gallerior, någon restaurang och tog självklart en promenad till hamnen. Det var väl ingen märkvärdig aktivitet någonstans, men hela tiden oerhört mycket folk i rörelse.
Dagen gick fort och jag valde att börja förbereda mig inför en tidig avfärd lördag morgon. - Den avslutande dagen på resan!

Se bilden i större format Som sagt - den avslutande dagen inleddes med 100 km motorväg norrut till Fredrikshavn. Körde direkt till färjeläget för att undersöka om det fanns möjlighet att boka om, dvs. tidigarelägga överfarten. Tyvärr! Färjan var fylld till sista plats så det var bara att vänta på sin tur. Alltså ca 2 tim i Fredrikshavn…
Tack och lov sken solen, mycket folk i cirkulation längs centrumgatorna och ett intressant och trevligt utbud av det mesta tänkbara. Tiden rann iväg ganska fort så det blev snart dags att återvända till kajen för att köra ombord.
En färjeöverfart är som en färjeöverfart brukar vara. Tämligen händelselös ända till dess trängseln i trappor och hissar för att komma till bildäck blev aktuellt.
--------------------------------------------------------------------------------
Helt plötsligt var vi iland i Göteborg, tog ut riktning mot E20 och styrde raskt mot nordost.

Hemma igen...


Knappt fyra timmar senare steg jag in i lägenheten hemmavid. Resan fullbordad utan missöden och nu återstod endast summering och redovisning av trippen. Vilket så småningom tycks ha blivit klart…..
En ny rutt har redan börjat ta form inför 2010!