Välkommen till reigans.se
info@reigans.se

MC-semester Sve-Nor 2012-06-25 - 2012-07-02


Se bilden i större format Egentligen en enkel "rakt-på-sak" beskrivning och redogörelse över vad en tämligen planerad och oerhört komprimerad resa kan innehålla.
Vädret var anständigt, upplevelser och vyer som vanligt påtagliga och sensationerna frånvarande.
- Med andra ord, precis som det brukar vara... Se bilden i större format



En kort tripp genom delar av Sverige och Norge 2012


Se bilden i större format Startar 25 juni relativt tidigt på morgonen. Skall köra upp till Funäsdalen och det ser inte direkt inbjudande ut när resan startar - regnväder..!
Kunde egentligen lika bra ha stannat hemma och ägnat mig åt trivsammare uppdrag.

Nåja - kommer ändå iväg och styr med anständig fart norrut. När jag passerar Dalälven i Fäggeby slutar det plötsligt regna. - Fantastiskt! Uppehållet följer mig ända upp till Grycksbo och ger vissa förhoppningar inför den fortsatta färden. Här grusas emellertid den genuint positiva inställningen eftersom regnet återkommer - om än i något lägre intensitét.
Stannar till för en fika vid "Moraklockan" strax innan Mora. Tar det lugnt och väljer att försöka både värma mig samt åtminstone torka det som torkas kan. Jag är inte så illa utsatt eftersom jag redan vid avfärd valde att dra på mig regnställ ovanpå Rukka-overallen. Nu är det egentligen endast handskar som blivit lite "plaskiga". Inte så farligt det heller eftersom BMW erbjuder i sammanhanget oumbärliga värmehandtag. Man kan säga att jag "duschat varmt" hela resan!
Nu slutar det regna och jag packar undan regnstället. Känns aningen luftigare och mera komfortabelt på alla sätt och vis, t.o.m. så pass att ett par mils körning i regn strax norr om Älvdalen inte känns som något att bry sig om. Visar sig att Rukkastället står emot riktigt bra, t.o.m. bättre än vad jag vågade hoppas. Dessutom torkar ytfukten blixtsnabbt när det väl blir ett uppehåll. Finns egentligen endast en svaghet - fickorna håller inte fukten ute. En näsduk blir som en disktrasa, ett paket druvsocker blir som sockerlösning, en myntbörs blir som en skinnbit funnen i vattnet. Men - efter regn kommer sol..!
Stannar i Särna och käkar lunch samt fortsätter vidare via intressanta MC-vägar upp till Funäsdalen. Från avfart från riksväg 70, vidare in på länsväg 311 strax efter Särna, känns det tydligt att jag kommer in i fjällvärlden. Märks främst på kuperingen i landskapet, men även på växtlighet och avstånd mellan inslag av bebyggelse. Dessutom har mycket stor andel av fordon som jag passerar eller möter utländska registreringsskyltar. Borde betyda att jag är inne i mera turisttäta områden.
Vägen passerar genom metropoler som Foskvallen, Fjätervålen, Bäckebo samt även Sveriges högst belägna by Högvålen som ligger 955 meter över havet. Så småningom kommer jag ut på riksväg 84 i Tännäs och nu är det bara 15 km kvar innan jag når målet vid hotellet i Funäsdalen läs här.
Den sista sträckan hamnar jag i kölvattnet efter ett gäng motorcyklister som samtliga vet att använda "rullen". Vet inte säkert var de tar vägen, men själv glider jag in på parkeringen vid hotellet och ställer upp GS"en intill två andra BMW - en K 1200 S och en K 1600 GT. De kommer från Bollnäs och stannar inför morgondagens vidare färd in i Norge. Deras mål är Åndalsnes.
Första dagens tripp är avklarad, 480 km på mätaren och jag är snustorr - utom inuti fickorna.
Visar sig att jag inte kommer att använda regnstället mer under hela resan...


Dagsetapp som planerats nå Ålesund


Se bilden i större format Dag 2 - 2012-06-26

En kalldusch - bokstavligt talat - väntade när jag 06:30 gick ut för att lägga i innerväskor i packväskorna på MC"n. Termometern visar +7 gr C! Gäller alltså att jobba snabbt och intensivt. Åtminstone inget regn i sikte - ännu...!
Kommer iväg strax efter 08:00 och styr mot Röros. Ibland skiner solen, ibland är det nästintill regn, men ännu så länge ligger det på plus. Hela sträckan från Funäsdalen, via Tänndalen, riksgränsen mot Norge och fram till Röros är så gott som "öde". Ser högst 10 fordon under hela sträckan. Ett lättkört avsnitt i fjällmiljö med bra kupering och inbjudande kurvor.
Framme i Röros stannar jag kort för tankning och en kortare "sightseeing". Blir passerad av ett gäng motorcyklister, vilka liksom jag är på väg mot förhoppningsvis intressanta mål i Norge. Låter GPS"en leda färden vidare via den ruttplan jag gjort, med körning via Trollstigen och vidare, för dagens slutmål i Ålesund."
Körning hela vägen fram till E6 har varit riktigt bra med mycket omväxlande och engagerande terräng. Hann faktiskt ut i "Tassemarkerna" en kort sträcka och fick köra grus i ca 20 km. Bara trevligt med lite variation!

Över Trollstigen...


Se bilden i större format När jag kommer ut från riksväg 29 och ansluter söderut mot Dombås på E6:an börjar det regna. Till att börja med är det inte så farligt, men det visar sig hålla på med tilltagande styrka ända fram till avfart mot Trollstigen - ja, faktiskt vidare - längs E136. Strax innan klättringen upp över Trollstigen stannar jag för att äta lunch. Dagens buffé erbjuder det som önskas - frånsett prislappen. Dagens rätt går loss på NOK 200:00, dvs. ca SEK 240:00..!
När jag kommer ut igen har det börjat regna på allvar! Känns inget vidare eftersom jag tänkt filma resan över med GoPro-kamera. Jag startar dock kameran och börjar färden. Eftersom det både regnar intensivt och dimman hänger i luften inser jag att det inte kommer att bli någon "Oscar" av denna filmning. Det är faktiskt så bedrövligt att det inte ens finns förutsättningar för vanlig fotografering.
Kameran är igång ca 35-40 minuter, eller till dess jag stannar i Valldal för tankning. Får väl se om det blev något överhuvudtaget.
läs här. Nu har det emellertid slutat regna och det går att "friska på" lite grann. Väg 650 från Liabygda, över Stordal upp till Sjöholt är fantastiskt underhållande. Inga "berg-och-dal-banor" men gott om mjuka kurvor i bra och omväxlande terräng med intressanta nivåskillnader. Möjlighet att hålla god fart med riktning mot "apex", vare sig man såg runt hörnet eller ej.
Sista biten längs E136 från Sjöholt fram till Ålesund blir en ren transportsträcka.

Framme i Ålesund


Se bilden i större format Väl framme vid hotellet läs här i Ålesund, med en dagsetapp på 485 km bakom mig, stöter jag omedelbart samman med ett antal MC-åkare. Hotellet verkar vara i det närmaste belägrat av ett internationellt klientel MC-turister. Jag talar naturligtvis med ett antal av dem och kommer fram till att de är besökare från USA, England, BeNeLux, Italien, Tyskland och - liksom jag själv - Sverige.
Tom och Dave från USA/England har hyrt en Suzuki DL 1000 samt en BMW R 1200 GS för att åka runt under en dryg vecka. De är helnöjda med vad de fått uppleva, men längtar samtidigt hem för att ta hand om sina egna motorcyklar. Tom har en Suzuki GSX 1400 och Dave kör en "egen" BMW R 1200 GS.
Se bilden i större format Kvällen är solig och fin i Ålesund. Upplever att staden är en riktig turistmetropol. Här finns en genuin känsla av bevarande och vård av miljöer som alla vill uppleva. Känns nästan som att själv stå mitt i vykortet..!
Efter en kort promenad äter jag en lätt middag, lägger upp planer inför morgondagen, ser lite på TV och går till sängs. Prognosen förutspår bättre väder!
Hoppas och tror...
Se bilden i större format



Dag 3 - 2012-06-27


Se bilden i större format Upp och iväg från Ålesund kl. 8:30. Solen strålar och det ser riktigt lovande ut! Emellertid inleds dagarna med tämligen låga temperaturer. I dag +9gr C.
Har valt en relativt kort sträcka den här dagen, i förvissning att det kommer att ta en hel del tid i anspråk med beräknade färjeöverfarter, stopp för avgifter genom tunnlar och över broar - och naturligtvis förekommande inslag som kräver sin tid i anspråk. Resan går via Molde och därifrån vidare via Atlanterhavsvegen, ett märkvärdigt bygge som via ett antal broar förbinder en mängd mindre holmar och öar, för att vägen skall kunna gå oavbrutet så gott som ända upp till Kristiansund.
läs här
Mitt ute på en av öarna stannar jag för att knäppa några bilder. Nu kommer en BMW R 1200 RT farande med en stor karl på - och skapligt med packning. MC"n är tyskregistrerad. Efter sedvanligt hälsande och presentation berättar mannen - som kommer från Dortmund - att han är ute i tre veckor och har kört genom Sverige från Helsingborg upp till Karesuando, samt även tillbringat några dagar i Stockholm. Från Karesuando gick färden via Alta och därifrån söderut längs E6 strax söder om Trondheim. Därifrån på den väg som han befinner sig för tillfället - och vidare hemåt via Oslo och Göteborg. Han är inte speciellt belåten över det väder som resan bjudit på - åtminstone inte i Norge. Just nu när solen skiner gör han sitt bästa för att "skina ikapp" med den. Ser lovande ut och inga fortsatt ledsna miner besvärar oss när vi skiljs åt med tillönskan om säker och trevlig färd.

Den avslutande sträckan in till Kristiansund går i en tämligen nyanlagd tunnel under havsbotten. Tar ett ansenligt antal minuter i anspråk att köra igenom tunneln och här hinner åtminstone jag inse att en betydande del av de norska oljemiljarderna går till konstruktioner och anläggningar av denna art.Från Kristiansund går färden vidare längs E39 - Europaväg alltså - som kan betraktas som vilken mindre läns- eller riksväg som helst här hos oss. Med MC spelar det inte så stor roll då det egentligen blir trevligare med en hel del kurvor, nivåskillnader och därmed också omväxlande körning.
Stannar i Öydegard för lunch och träffar där en man och kvinna från Sverige på MC-semester. De kör varsin Custom och ser ut att ha "lagom" packning på. De berättar att dagens etapp går från Steinkjer strax norr om Trondheim, ner mot Trollstigen och vidare till Geiranger. Blir en hyfsad etapp!
Efter lite samspråk startar vi upp och beger oss iväg åt varsitt håll. Jag norrut och de söderut.

Fortsatt kurs mot Trondheim...


Fortsatt går min resa via Halsa, Vinjeröra med riktning mot Orkanger - vilket ligger vid E6 ett stycke söder om Trondheim. Vägen inbjuder till god fart och kilometrarna försvinner i rask takt under hjulen. Sträckan från Svorkbygda och vidare över Eidet mot Fannrem bjuder på sanslöst trevlig körning! - Åk dit och pröva!! Här finns stora och snabba höjdskillnader, mjuka och jämna kurvor - samt, inte minst viktigt, inga omväxlande hastighetsgränser. En fantastisk sträcka..!!
Det som ev. kan begränsa superlativen är möjligen den något korta sträckan. Bara 22 km.
Från Orkanger fram till Melhus, där E39 övergår till E6, är det raksträckor och tunnlar. Fortsatt längs E6 till Trondheim inget annat än "transportsträcka".
Kommer fram till hotell "Bakeriet" läs här, ställer in GS"en i garaget och hoppar själv in i duschen. Dagens etapp når 343 km men har ändå pågått från 8:30 till 17:00. Men, varför ha bråttom när man har roligt..?!


Försöker ta en promenad, men nu kommer ett lätt regn. Får tacka min lyckliga stjärna att dagen i övrigt - från Ålesund till Trondheim - inte erbjudit annat än vackert väder. Dessutom har jag vid ett antal tidigare besök i Trondheim säkert sett det turisterna brukar lägga märke till - och kanske t.o.m. något ytterligare.
Äter middag istället och blir samtidigt inviterad av hotellchefen att deltaga i en Ölprovarafton tillsammans med några ytterligare hotellgäster. -Trevligt..!
Efter några timmars provsmakande tillsammans med fem norrmän och ett australiensiskt par finner jag en TV som visar vad som återstår av Spanien-Portugal i fotbolls-EM.
Det gäller att förstå värdet i vad som erbjuds - och kunna prioritera därefter..! :-))



Första ´´riktiga´´ semesterdagen...!


Vaknar till lätt smatter av regn mot hotellrumsfönstret. En negativ laddning försöker direkt etablera sig, men jag inser snabbt att det i huvudsak kommer an på mig själv om jag får en bra dag eller inte.
Efter frukost skrudar jag mig i munderingen, packar MC"n och kollar vädret igen.
- Det har slutat regna..!
När jag kommer fram till dagens mål i Mo i Rana 485 km senare har jag inte sett skymten av dåligt väder - utan tvärtom, oavbrutet och lagom intensivt solsken. Blir alltså en kanondag!!
Se bilden i större format Kör E6 norrut från Trondheim och inleder med lite omvägar till följd av ett större vägarbete. E6 skall få en ny sträckning genom delar av Trondheim och det är ett omfattande projekt som skall stå klart 2014. Får väl åka hit igen då och kontrollera så allt lyckades..
Den första delen, ca 80 km eller ungefär upp till Steinkjer, är körning i högt tempo på motortrafikled eller annan större huvudled. Matar på bra, men ger inte något att glädjas över. Snabb trafik och motorvägsmiljöer behöver jag inte åka till Norge för att uppleva.
Mellan Steinkjer och Grong övergår E6 till långa svepande kurvor, växelvis utbytta mot omkörningssträckor. Omväxlande landskap med hyfsad kupering gör det - tacksamt nog - svårt att koppla av intryck och upplevelser. Farten hålls anständigt hög och allt flyter fram synnerligen behagligt. Börjar emellertid bli lite trött i vänster arm efter ett oerhört frekvent "hejande" på mötande MC-åkare. Under dagen möter jag betydligt över 200 st skilda ekipage!
Ca 40 km norr om Grong får jag dock tillfälle att vila mig en stund. Helt plötsligt är det stopp i trafiken, i båda riktningar dessutom. Strax innan jag kommit till platsen har en trailerbil kört av vägen i en kurva och ligger på sidan ca 20 meter från vägen. När jag kommer till platsen finns högst 30 bilar sammantaget i båda köer, men det växer snabbt och när allt är över drygt 1,5 tim. senare är köerna mer än 5 km åt båda håll.
En ambulanshelikopter landar på vägen, räddningspersonal tar loss en fastklämd lastbilschaufför, bärgning inleds, helikoptern lyfter läs här och trafiken släpps på.
Högern är uppvilad inför nya möten, - Låt dem komma..!
Se bilden i större format Kör upp till Namsskogan och äter lunch på ett välbekant ställe. Var där för 6 år sedan och kände igen mig direkt. Inte så besvärligt förresten, här finns en avståndsvisare som pekar i riktning mot ett antal städer runtom Europa. Dessutom serveras här bra mat till förhållandevis anständiga priser. Se bilden i större format

Mo i Rana


Se bilden i större format Frånsett blygsam förekomst av tjälskador är vägen riktigt bra och den sista delen är riktigt underhållande. De avslutande 85 kilometrarna fram till etappmålet i Mo i Rana kräver oavbrutet hög bevakning och aktivt medvetande. Känns faktiskt avkopplande att få ställa ifrån sig MC"n utanför hotell "Ole Tobias" i Mo i Rana.
packar ur, checkar in, äter middag och börjar direkt "ladda" inför planerade dryga 600 km till Umeå nästa dag.
Träffar en hotellgäst, man ca 45 år, som naturligtvis är nyfiken och entusiastisk inför beskådandet av en MC vid hotellet. Visar sig vara en mycket trevlig norrman som berättar att han reser själv ganska frekvent. I huvudsak med bil inom Norden, men även en hel del med MC runtom i Europa. Har besökt ett flertal av metropolerna i både Mellan- och Sydeuropa. Han bjuder på ett antal goda tips inför min fortsatta färd norröver och berättar att han tillsammans med några goda vänner kommer att genomföra en MC-semester på Kuba under ett par vintermånader 2014.
Låter ju inte direkt som något jag behöver beklaga å deras vägnar....
Se bilden i större format Se bilden i större format

Dag 5 - 2012-06-29


Siktar på ytterligare en bra dag. Inte "bara" vädermässigt, utan i första hand upplevelser.
När dagen så småningom var till ända visade sig både "Gode Gud" och "Hin Håle" ha deltagit i matchen.
Startade från Mo i Rana i ett solsken som lovade gott. Aningen kyligt kanske, men inget mot vad som komma skulle. Efter några mil norröver kommer jag till en vägskylt som berättar att "ACR" ligger en bit upp till vänster i skogen. ACR betyder "Arctic Circle Raceway" och är åtminstone Skandinaviens överlägset nordligaste racing- och motorbana läs här. Klart att jag svänger av för att inspektera! Träffade en entusiast i samband med ölprovningen i Trondheim någon dag tidigare som berättade att den kommande helgen skulle det hållas tävlingar på ACR. Sannolikt kördes uppvärmning och träning någon dag innan helgen så det borde vara viss aktivitét nu.
När jag kommer fram är det tämligen lugnt. Inte någon ute på banan i varje fall. Några personer rör sig mellan blivande depåer och verkstadsutrymmen, men ingen intressant aktivitét - åtminstone inte så pass tidigt som nu - kl. 8.45.
Jag promenerar runt, insuper atmosfären och väntar stilla på att något skall hända - utan framgång. Jag äntrar GS"en och kör vidare efter min egen rutt.

Över Saltfjellet och Polcirkeln


Hela sträckan från Mo i Rana längs E6 upp mot avfart "Grandisvägen" är riktigt bra. Går att hålla relativt god fart med lite trafik runtom. Dessutom synnerligen god sikt då långa sträckor går mer eller mindre på kalfjället. Naturligtvis lite enahanda, men det försvinner stora distanser under hjulen för den som har lite ont om tid.
Vägen går uppe på "Salt-fjellet" där förden går i ett slags ingenmansland. Alldeles öde, bra väg och så gott som hela tiden mycket bra asfalt. Det blåser lite grann, men vinden är ändå oerhört kylande - det är faktiskt ruggigt kallt - med endast någon enstaka plusgrad.
Se bilden i större format Stannar vid Polcirkeln och vilar upp mig i ca 20 minuter. Här finns ett center där shop och café erbjuder lä och lite värme. Dessutom finns här en busslast intensivt engagerade och fotograferande japaner. Känns som att det är 10 busslaster, men på parkeringen står endast en buss.
Efter att ha ofrivilligt umgåtts med japanerna en stund kör jag vidare ned från Saltfjellet och tar av mot Sverige och Arjeplog. Resan går nu över "Graddisvegen" som slingrar sig våldsamt upp över höjderna innan jag når toppen och därmed kommer in i Sverige. Missa inte den här vägen om ni skulle befinna er i området.
Se bilden i större format Se bilden i större format Väl uppe på fjället går det att "elda på" ganska rejält, men det gäller att se upp för renar. Jag har hittills under dagen jagat minst 10 renflockar av vägen, samt passerat säkert ytterligare 10 flockar som egentligen observerades när jag redan kört förbi. -Lömska djur...!
Avstånden är enorma och det gäller att ha ett skapligt mått av disciplin med sig. Lägg in fasta stopp enligt ett tidsschema. Låt det gå högst 50-60 minuter mellan varje stopp för att försöka undvika den monotona tillvaron som kan försätta dig i en besvärlig situation när du tappar känslan för både fart och framförhållning. Det här är ett både bra och enkelt sätt att undvika dålig observationsförmåga och tristess. Det räcker med ett kort stopp, en kort promenad, kanske lite druvsocker och lite vatten.
Så här efteråt - med facit i hand - är jag tacksam över fantastiska bromsar på GS"en, god sinnesnärvaro och förmågan att hålla en fart som är tillräcklig.
Se bilden i större format
Kommer så småningom fram till Arjeplog - alldeles lagom till en lite sen lunch. Smakar himmelskt - i kombination med en timmes avkoppling.
Rutten går vidare mot Malå, Åmsele och slutligen Umeå. Väl framme i Umeå besöker jag direkt Sporthuset för att köpa ett handledsskydd, samt prata bort några minuter med trevliga bekanta som jobbar där. Får hjälp att finna rätt skydd och kör därefter till Hotell Uman där jag bokat rum. Verkar vara hög beläggning eftersom en s.k. "Cruising" skall genomföras i Umeå följande dag. Massor med eleganta bilar från både Sverige, Norge och inte minst Finland. Fastän alla bilarna kommer egentligen från USA och har i genomsnitt säkert 40-50 år på "nacken".
Att det kommer mängder med deltagare från Finland är förresten inte så konstigt. Umeå"s närmaste stad är faktiskt Vasa i Finland.
Väl framme vid hotellet är det med raska steg in i duschen, samt direkt därefter in i matsalen för middag. Hinner även med att se lite grann på TV.
Alldeles innan jag går och lägger mig ser jag att det börjar regna. Jag har alltså haft tur med vädret den här dagen. Även om det var lite kyligt bitvis har jag inte fått en droppe på mig. Hoppas det går över till nästa dag hinner jag tänka innan lampan slocknar.
Etappen stannade på 626 km och får väl anses ligga på en nivå som räcker till.

Dag 6 - 2012-06-30


Regnar riktigt hemskt vid avfärd från Umeå. Tyckte just då att det inte behövde bli något hinder och styrde därför E4 söderut mot Själevad. Skulle ändå bara bli en kort tripp så lite regn skulle väl inte göra så mycket...
Tänkte stora delar av trippen på de stackars krakarna som skulle genomlida "Cruisingen" i Umeå samma dygn.

Kändes också anständigt fram till Hörnefors där regnet tilltog på ett nästintill dramatiskt sätt. Hade naturligtvis handtagsvärme på och kände mig fortfarande torr och relativt varm. Det här kommer säkert att gå bra..?!
Ca 15 km norr om Örnsköldsvik slutar det regna och av fartvinden börjar omedelbart viss torkning av kläder ske. När jag kommer fram till målet märker jag att endast innehåll i jack- och byxfickor är vått. Inget alls i övrigt, vilket får utgöra ett mer än väl godkänt betyg till RUKKA-dressen!
Efter resans kortaste och samtidigt blötaste etapp (115 km) blir det dags att ägna sig åt en del "sociala" aktiviteter. Övernattar hemma hos fam. Gidlund-Reigans i Själevad och hinner utan besvär dryfta och lösa större delen av världens funderingar och tveksamheter, innan det så småningom blir dags för nattro.
Blir ett nytt avstamp inför morgondagens fortsatta resa.
Rullar iväg från Själevad strax efter 12.00. Solen har tvekat något under förmiddagen, men gör nu anspråk på totalt herravälde. Inte mig emot!
E4 söderut via Härnösand ner till Sundsvall. Stannar i Bredsand för lunch varefter färden fortsätter söderut via den gamla kustvägen från Njurunda och vidare via rejäla "kringelkrokar" fram så småningom till Jättendal. Inga vägar för den som har bråttom precis, men med rätt inställning och rätt fart blir det en lagom avkoppling. Framförallt betydligt trevligare miljöer än vad som erbjuds via E4"an.
Strax efter Hassela börjar det tyvärr regna. Blir dock inte speciellt oroad av detta sedan jag framgångsrikt testat kläderna i betydligt intensivare regn dagen innan. Regnet vill emellertid inte ge med sig utan verkar snarare öka i intensitet. Färden går via Delsbo, Järvsö, Bollnäs och det fortsätter regna genom hela Hälsingland och upphör egentligen precis i Svabensverk vid länsgränsen till Dalarna. Solen visar sig åter fastän det är sent på eftermiddagen och i kombination med fartvinden torkar jag anständigt snabbt. Kommer kl. 19.15 fram till hotell Bergmästaren i Falun tämligen torrskodd.
Snabb incheckning, dusch, middag och EM-final i fotboll på TV.
Har varit en tämligen händelsefattig transportsträcka med 483 km under dagen. Räknar med den avslutande dagsetappen i morgon måndag 2 juli.

Den avslutande dagen


Den sista dagen börjar också bra. Soligt, torrt och gott om tid. Hoppas det håller i sig...
Det visar sig bli en fullständigt odramatisk körning hem från Falun. Det enda som inkräktar på lugnet var ett framtvingat tankstopp i Fagersta. Annars som rodd på spegelblank yta.
Kommer hem, lastar ur, ställer in hojen i garaget och låter den vila sig en stund innan det är dags för tvätt och rengöring. Kollar bränsleförbrukningen och kommer även i år fram till 0,48 lit/mil. Inte mycket att säga om med full packning och anständig fart.
GS"en har fungerat fullständigt klanderfritt varje dag. En mycket pålitlig "kompis"!
Läser av trippmätaren och konstaterar 154 km under dagen. Totalt stannar körningen under dessa 8 dagar på 3174 km.
Kanske både för kort sträcka och för kort tid, men det spelar inte så stor roll just nu. Nästa sommar går det säkert en ny resa.